جايگزيني حروف درگفتاركودكان

نويسنده ((ن – سعيد ))

قسمت دوم
وقتي خوب به مسئله يك نقص گفتاري دقت شود مشاهده مي شود بزرگسالان نيزخيلي وقت ها به خاطركلماتي كه درجاي خود به كار نمي برند ازرفتاروحركات يا گفتار ديگران چيزي دريافت مي كنند كه هفته ها يا ماهها حتي سالها روحيه وذهنشان را به خود مشغول نموده وچه بسا راه زندگي ايشان را به طوركامل تغييرداده است پس مسئله را جدي بگيريد وبا يك گفتاردرمانگر براي نقص گفتاري فرزندتان يا حتي خودتان مشورت نماييد چرا كه اين جايگزيني حروف مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد كه به چند مورد آن مختصرا اشاره مي شود .
1- اصولا كودكان خيلي باهوش چون ذهنشان هميشه درگيرافكاروتخيلات گوناگون مي باشد ويا توجه ايشان بيشتر معطوف به جزئيات پيرامون است يا به محتوا بيشترتوجه دارند تا به الفاظ بنابراين با بي دقتي جايگزيني را انجام مي دهند .
2- برعكس مورد 1 هم مشاهده مي شود چون امكان دارد كودك بهره هوشي پاييني داشته باشد پس همانگونه كه درسايرمراحل رشد حركتي خود دچارتاخيراست درمرحله ادا كردن حروف براي تلفظ صحيح هرحرف يك سن خاص را قرارداده اند . او چون داراي تاخيراست براي جبران تاخيرجايگزيني انجام مي دهد البته ذكر اين نكته مهم مي باشد كه لزوما جايگزيني نشانه باهوشي يا كم هوشي كودك نيست وبراي مشخص كردن بهره هوشي توسط متخصصين مربوطه بايستي تست هوش انجام شود يا يك گفتاردرمانگر ماهر با توجه به بقيه شواهد درگفتاردركي وكلامي كودك تشخيص بجا دهد وخانواده را درجريان قراردهد .
3- بعضي مواقع جايگزيني به اين دليل مي تواند باشد كه كودك شما يك نقص شنوايي دارد چه اين نقص درانتقال پيام هاي صوتي باشد چه در درك اين پيام ها كه حتما پس از تست گفتاردرمانگراگرشكي در اين خصوص براي او ايجاد شود حتما كودك شما را براي ارزيابي شنوايي به يك شنوايي سنج معرفي مي نمايد كه نتيجه تست شنوايي كودك خيلي كمك مي كند كه فهميده شود آيا مشكل شنوايي وجود دارد يا اينكه اين مشكل درچه مرحله اي است مثلا شايد كودك بعضي صداهاي زيريا بم را خوب نمي شنود كه اين خود باعث مي شود درحالي كه شنوايي كودك درظاهر طبيعي به نظر مي رسد ولي بازنقص جايگزيني وجود دارد .
4- علاوه بر موارد فوق شايد كودك به واسطه تقليد يا يادگيري محيطي اين عمل را انجام مي دهد كه عمدتا به صورت ناخودآگاه مي باشد واو اصلا متوجه اين عمل نيست واين جايگزيني درحقيقت ملكه ذهن او شده است .
5- البته نبايد جلب توجه توسط كودك يا اينكه نوعي باج خواهي را دور از انتظار داشت چرا كه بعضي از والدين به واسطه نقصي كه در فرزند خود مشاهده مي كنند به نوعي سعي مي نمايند باتوجه هرچه بيشتر به او در اصطلاح او را دلداري دهند يا به نوعي خود را دلداري داده باشند پس با توجه بيش از حد به كودك به او ياد مي دهند كه اگر محبت بيشتر ما را مي خواهي بايد مريض باشي يا نقصي داشته باشي پس كودك ابتدا به صورت خودآگاه وسپس به صورت ناخودآگاه نقص جايگزيني در گفتار خود دارد .
6- به اين مسئله مهم بايد توجه داشت كه اصولا يك نقص گفتاري مي تواند به تعداد افراد مختلف علت هاي مختلف داشته باشد كه ذكر همه آنها در حوصله اين مقاله نمي گنجد وضمنا شايد چند پارامترمختلف باهم باعث ايجاد آن نقص بشود وعلاوه براين برخي مواقع مشاهده مي گردد يك علت كاملا ناشناخته وحتي فرعي عامل اصلي يك نقص گفتاري باشد كه دراين مورد خاص جايگزيني حروف هم مشاهده شده ومصداق آن است .

مقالات علمي يزدفردا

مطالب مرتبط در يزدفردا 

 جايگزيني حروف درگفتاركودكان (قسمت اول) 
تاریخ : دوشنبه 28 خرداد 1386 - قبل‏ازظهر 01:17 

 شروع لكنت زبان دركودكان
تاریخ : دوشنبه 09 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 02:35  

 شروع لكنت زبان دركودكان (هفته دوم )
تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 02:12
شروع لكنت زبان دركودكان (هفته سوم ) شروع لكنت زبان دركودكان (هفته سوم )
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 10:51

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا